کلماتی رمزی با قدرتِ ماورایی
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۸۶۵۸۶
باشگاه خبرنگاران جوان ـ در بسیاری از تعویذها، از الفبای رمزی خاصی استفاده شده که به نظر میرسد صورتِ تبدیلیافتۀ اسامی عبری یا سُریانی است. در گذشته، افرادی بودند که در رُقْیهنویسی و حِرزخوانی تخصص داشتند، ولی امروزه این کارها به دست فراموشی سپرده شده و به خاطر سوء استفاده شیّادان، خرافی تلقی میشود درحالیکه خاستگاه قرآنی دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حرز و تفاوتش با تعویذ و عوذه
حِرْز، ذکر یا دعایی است که فرد همواره با خود حمل میکند تا از چشم زخم، جن، بلا، دشمن، موجودات شریر و بیماریها در امان بماند. مفاد حرز اگر فقط دعا باشد، تعویذ گفته میشود. همینطور به کار دعانویسی و آویختن آن بر گردن دیگری، هم «تعویذ» میگویند؛ چنانکه حافظ میگوید:ای دوست، دستِ حافظ تعویذ چشمزخم است/ یا رب ببینم آن را در گردنت حمایل. ضمناً به چیز یا کسی که به آن پناه برده میشود «عوذه» گفته میشود. اگر جایی، کلمات دیگری مثل معاذه، تَمیمه، نُفرة، رُقْیَه، عَزیمه و افسون شنیدید، به همین معناست.
اسلام با حرزنویسی و تعویذ، کنار آمده؟
با اینکه استفاده از روشهای جادویی در اسلام نهی شده، اما ظاهراً شریعت درباره تعویذ و بلاگردان با این شرط که مشتمل بر آیات و اسماء الهی باشد، مخالفتی ندارد. به طور کلی، آیات، ادعیه، اذکار و اورادی که برای اینگونه استفادهها توصیه شده، ذیل عناوین تحریمی مثل سحر و طلسم و تمیمه و... نیامده، بلکه با عنوان ادعیه، مُعَوَّذات یا أحْراز طبقهبندی شدهاند؛ مثلاً در بحارالانوار، بابی به «عوذات و أحْرُز» منسوب به پیامبراکرم (ص)، همسران ایشان، حضرت فاطمه (س) و امامان شیعه (ع) اختصاص داده شده است.
چگونه مینویسند؟
در بسیاری از تعویذها، از الفبای رمزی خاصی استفاده شده که به نظر میرسد صورتِ تبدیلیافتۀ اسامی عبری یا سُریانی است. در گذشته، افرادی بودند که در رُقْیهنویسی و حِرزخوانی تخصص داشتند، ولی امروزه این کارها به دست فراموشی سپرده شده و به خاطر سوء استفاده شیّادان، خرافی تلقی میشود درحالیکه خاستگاه قرآنی دارد. (مُعوَّذَتَین، و قیامه:۲۷). نوشتن حرز آدابی دارد: حتما باید با طهارت و رو به قبله باشید. اعداد و حروف، باید صحیح نوشته شود؛ مثلا ًحرف نون باید کاملاً دایره وار -و نه کشیده- نوشته شود. در رُقعهخوانی هم باید حتما به صورت إنشاء خوانده شود نه إخبار.
مشهورترین و مُجَرَّبترین حِرز تاریخ
از بین حرزهای نقلشده، حرز یَمانی (دعای سَیفی) منسوب به امام علی (ع)، حرز أبیدَجانَه انصاری، رقْعةالجیب امام رضا (ع) و حرز جوادالائمه شهرت بیشتری دارند. مشهورتر از همه، اما حرز امام جواد (ع) است. به گفته دهخدا این حرز در میان شیعیان و ایرانیان آنقدر متداول بوده که به صورت ضربالمثل درآمده مثلاً وقتی میخواستند بگویند دو نفر همیشه باهماند میگفتند: فلانی، حرز جواد اوست.
این حرزها چقدر معتبرند؟
غیر از حرز ابیدجانه که حدیثشناسان آن را برساخته میدانند، بقیه حرزهای پیشگفته، سندیت دارند. حرز جوادی، اما با همه شهرتی که دارد، سندش اطمینانآور نیست! با اینکه فقیه وارستهای مانند سید بن طاووس آن را در مهج الدعوات آورده، اما حضور برخی راویان ناشناس در سند این حرز، بر آن سایه تردید انداخته است. با این حال، تجربهزیستۀ عملکنندگان و سیره عملی بزرگان میتواند جبرانکننده ضعف سند باشد، چنانکه این حرز جزو ختومات و دستورات مکرّر آیت الله قاضی و بهجت بوده است.
شرطی مهم در تاثیر حرز
حرز امام جواد (ع) حتما باید با نوشتافزار مسلمانی نوشته شود. یعنی اگر با خودکار، خودنویس و مدادهای گرافیتی نوشته بشود، بیاثر خواهد بود؛ چون فلز نوک خودکارهای موجود در بازار و همینطور مغز درون مدادها، اغلب ساخت کفّار است. متاسفانه کاغذهای سفید موجود در بازار هم وارداتی است. برخی گفتهاند: «شرطش این است که روی پوست آهوی مخصوص (آهوی ششماهه تِهامه) بنویسند.» (در محضر بهجت، ج۱، ص۲۶۱)، ولی برخی دیگر، این شرط را لازم نمیدانند. معمولاً این شرایط بهندرت فراهم میشود لذا میتوانید چوب کبریتی را در آب زغفران بزنید و بنویسید. حتی دیده شده حرز را بهصورت فرضی و بدون مرکب به پیشانی بچهها مینویسند.
عقیده وهابیت درباره حرز الجواد
وهابیها کتابهای فراوانی با عنوان «الرُّقیهُ و التَّمائِم» دارند؛ و جالب اینجاست که تمام آنها را شرک میدانند! عجیبتر اینکه میگویند حرز یمانی و حرز جوادی، شرک نیست بلکه عین توحید است! حرز امام جواد (ع) دو نسخه دارد: نسخه بلند که عمل به آن آدابی خاص دارد با خطهایی رمزآلود که ناظر به اسامی خدا یا فرشتگان است و علامه مجلسی، شکل صحیح آن را در بحارالانوار آورده است؛ و یک نسخه کوتاه که چنین است: «یَا نُورُ یَا بُرْهَانُ یَا مُبِینُ یَا مُنِیرُ یَا رَبِّ اکْفِنِی الشُّرُورَ وَ آفَاتِ الدُّهُورِ وَ أَسْأَلُکَ النَّجَاهَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّور».
منبع : تبیان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: کلمات رمزی الفبای فارسی حرز جواد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۶۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حزبالله: قدرت مقاومت فراتر از آن است که به نمایش گذاشته است
معاون دبیرکل حزبالله لبنان با بیان اینکه مقاومت در جنگ غزه پیروز است، خاطرنشان کرد آنچه که مقاومت لبنان از قدرت و تسلیحات خود به نمایش گذاشت، تنها بخش کوچکی از قابلیتهای آن است.
به گزارش ایسنا، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزبالله لبنان گفت پس از هفت ماه جنگ در غزه، رژیم صهیونیستی نتوانست به استحکامات مقاومت نفوذ کند و آنها را از بین ببرد و گروههای مقاومت فلسطین اطمینان دادند که میتوانند ماهها در مقابل دشمن به جنگ ادامه دهند.
وی که جمعه شب با شبکه المنار گفتوگو میکرد، با بیان اینکه مقاومت در غزه محاصره شده و تواناییهای آن محدود است اما دشمن از سوی بسیاری از کشورها حمایت میشود که برای دستیابی به ۲ هدف خود یعنی نابودی حماس و بازگرداندن اسرا، تواناییهای خود را در خدمت این رژیم قرار دادهاند، گفت: با این حال محور مقاومت پیروز شد زیرا دشمن صهیونیستی را از دستیابی به اهداف خود یعنی سرکوب مقاومت و آزادی گروگانها بازداشت. دشمن نتوانست به هیچ نوع پیروزی دست یابد و تا این لحظه همچنان در شمال نوار غزه نبردها ادامه دارد و شهرکهای صهیونیستنشین بمباران میشوند.
نعیم قاسم درباره آتشبس در غزه گفت پذیرش هرگونه پیشنهاد یا توافقی که شامل آتشبس کامل در غزه نباشد، برای مقاومت دشوار است.
وی در ادامه به فشار بر «جو بایدن» رئیسجمهور آمریکا ناشی از جنگ غزه اشاره کرد و گفت بایدن در حال حاضر در داخل و خارج از کشورش تحت فشار است و در آستانه شکست در انتخابات ریاستجمهوری قرار دارد و به همین دلیل است که با اعمال فشار برای برقراری آتشبس حتی به صورت موقت تلاش میکند خود را سفید کند.
نعیم قاسم درباره موضعگیری آمریکا درباره جنگ غزه هم گفت: فشار آمریکا بر اسرائیل همچنان ملایم است وگرنه از کمک نظامی به تلآویو خودداری میکرد. اظهارات واشنگتن ریاکارانه است و در مورد قصدش برای پایان دادن به تجاوز به غزه جدی نیست.
این مقام حزبالله در ادامه این گفتوگو به حمله تلافیجویانه ایران به اراضی اشغالی پرداخت و گفت «حمله ایران یک اعلام عملی بود، مبنی بر اینکه نمیتواند در صورت حمله به آن ساکت بماند».
وی خطاب به رژیم صهیونیستی اعلام کرد: مقاومت لبنان آماده جنگ است اما آن را نمیخواهد. بر اساس دادهها، صهیونیستها ناتوان هستند و علاقهای به جنگ ندارند و مقاومت نیز منفعتی در جنگ گسترده نمیبیند.
نعیم قاسم گفت: آنچه در جنوب انجام دادیم دفاع پیشگیرانه با هدف حمایت از غزه، حفاظت از لبنان و بازدارندگی «اسرائیل» نام دارد.
وی افزود توانایی حزبالله در آسیب رساندن به رژیم صهیونیستی را نباید دست کم گرفت؛ «آنچه در جبهه جنوب انجام شد بخشی از نیرو بخشی از سلاح است و آنچه پنهان است، بیشتر است».
نعیم قاسم تاکید کرد: صهیونیستها و آمریکاییها متوجه خواهند شد که با این نوع تجاوز، مقاومت پایداری را ایجاد کردهاند.
او از خیزش دانشجویی ضدصهیونیستی در آمریکا قدردانی کرد و این اقدام مردمی را در تغییر دولت مهم دانست.
انتهای پیام